En 1398/04/04

جمعی از استادان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از لاهیجان، صبح امروز جمعی از استادان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با حضور در مجلس شورای اسلامی و دیدار با نمایندگان استان گیلان مطالبات ملی، منطقه‌ای و صنفی خود را پیگیری کردند.

در این دیدار با توجه به نیاز پیگیری برای پیاده‌سازی منویات رهبر معظم انقلاب، اظهارات صریح و راهگشای ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و مطالبه‌گری در راستای استاد تراز انقلاب اسلامی با نمایندگان مردم شهرهای لاهیجان صومعه‌سرا، لنگرود و رشت بحث، گفتگو و تبادل نظر شد.

پیگیری ایجاد فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه و دانشگاه، پیگیری حل مشکلات کشاورزی منطقه، توسعه آموزش عالی با توجه به نیاز و اقلیم گیلان، ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت، ایجاد روحیه نشاط و امید به آینده در میان دانشجویان و هدایت پایان‌نامه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی در راستای رفع مشکلات ملی و منطقه از جمله موضوعاتی بود که در این دیدار مطرح شد.

در پایان استادان با حضور در مرقد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) با آرمان‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب تجدید میثاق کردند.

image_2019_6_25-8_45_21_376_z75.jpgimage_2019_6_25-8_45_20_352_3F6.jpg

انتهای پیام

photo_2018-06-14_02-04-41.jpgThumbnailViewer.gif

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عزم این دانشگاه برای تحول جدی است گفت: این تحول همراهی همه روسای واحدها، مراکز و مدیران دانشگاه را می‌طلبد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس روز پنج شنبه (30 خرداد) به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه و با حضور دکتر بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه، دکتر محسن نفر معاون علوم پزشکی، دکتر سعید آزادیان دستیار ویژه رئیس دانشگاه و روسای واحدها و مراکز استان فارس در واحد شیراز برگزار شد.

دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست گفت: برگزاری پنجمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی واحد شیراز فرصتی ایجاد کرد که در این نشست در جمع روسای واحدهای استان فارس حضور یابم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه استان فارس از لحاظ تعداد واحدها و مراکز دانشگاهی بزرگترین استان دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار داشت: با وجود آنکه جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس بیشتر از متوسط کشوری است، اما این استان مسایل خاص خود را دارد که یکی از این مسایل، پایین بودن بهره‌وری و رادمان دانشگاه است.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: استان فارس دارای ظرفیت بسیار خوبی در حوزه کشاورزی است، اما با آنچه در طرح تحول کشاورزی مدنظر داریم فاصله دارد، این در حالی است که واحد اصفهان (خوراسگان) با افزایش کیفیت پژوهش محصولی را تولید کرده که کل کشور را تحت تاثیر قرار داده است، بنابراین این موضوع نگران کننده است که استان فارس با چنین امکانات و ظرفیتی قطب تحول در کشاورزی نیست و کمیت‌گرایانه کار کرده است.

دکتر طهرانچی ادامه داد: از استان فارس انتظار می‌رود که در تحول پیشگام بوده و در مسیر حل مسأله حرکت کند. استانی که 43 واحد و مرکز دانشگاهی دارد به تبع دارای شورای قوی است که انتظارات را افزایش می‌دهد. تعداد اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس بیش از حد نصاب است که این موضوع می‌طلبد دانشگاه فضای جدیدی ایجاد کند.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با توجه به تعداد واحدهای آن که در سطح استان پراکنده است، باید در طرح آمایش برنامه‌های عملیاتی برای درگیر شدن با مسایل شهر داشته باشد و بتواند خود را با اقتصاد شهرها پیوند زده و علاوه بر اینکه بسترساز اشتغال دانش‌بنیان باشد، به مسایل فرهنگی توجه کند.

دانشگاه بدون تحول در رفتار و برنامه‌ها نمی‌تواند خود را سرپا نگه دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه با دانشگاه آرمانی فاصله زیادی داریم، افزود: حقیقت این است که اگر دانشگاه سرپا نشود، حذف خواهد شد و اگر واحدهای دانشگاهی تحولات را درک نکنند و مانند گذشته رفتار کنند، به استقبال تعطیلی می‌روند. دانشگاه بدون تحول در رفتار و برنامه‌ها نمی‌تواند خود را سرپا نگه دارد.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اگر در دوره جدید خود تحول، کارآمدی در آموزش عالی و کیفیت را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است، به دلیل این است که این‌ها یک ضرورت و باید است نه یک شعار.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس را جزء استان‌های سطح یک کشور و هم طراز با استان‌‌های تهران، اصفهان، هرمزگان و خوزستان می دانیم و انتظار داریم که این استان هم در اجرای برنامه‌ها و تحول رفتاری پیشگام باشد و بداند اکنون چه وضعیتی و به کجا می‌خواهد برود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: نمی ‌پذیریم که دانشجو را فارغ‌التحصیل کنیم در حالی که با آنچه باید باشد، فاصله دارد و نخواهیم پذیرفت که دانشگاه در اقتصاد شهر موثر نباشد و نتواند بسترساز اقتصاد دانش‌بنیان شود و بر فرهنگ شهر تاثیر بگذارد. بنابراین برای این تحول آفرینی در حوزه‌های مختلف برنامه‌های مشخص داریم که در اجلاس تهران به تفصیل به آن پرداخته شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: عزم این دانشگاه برای تحول جدی است و این تحول همراهی همه روسای واحدها و مراکز و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی را می‌طلبد و برنامه‌ریزی باید شاه بیت حرکت رو به جلوی در دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس باید تبدیل به قطب طرح تحول کشاورزی در کشور شود و باغات خود را به مزارع آموزش تغییر دهد. این دانشگاه نعمت‌ها و امکانات خوبی در اختیار دارد و باید راه حل برون از مشکلات خود را در شورای استان احصا و برای برطرف کردن آن، برنامه‌ریزی کند.

دکتر رنجبر: سالانه باید هزار عضو هیات علمی جوان جذب دانشگاه شود

در ادامه دکتر بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح تحول در آموزش عالی که در دانشگاه آزاد اسلامی در جریان است، طرحی کارشناسی شده است که سال‌ها روی آن مطالعه شده و با حضور دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی زمینه مناسب برای پیاده سازی آن فراهم شده است.

قائم مقام رئیس دانشگاه در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی اظهار داشت: پس از آنکه در ساختار جدید دانشگاه آزاد اسلامی معاونت‌های موضوعی و تخصصی ایجاد شد، دکتر طهرانچی برای کاهش بروکراسی‌ها و سرعت بخشیدن به کارها به بنده ماموریت داد که مسئولیت قائم مقامی را در حوزه آموزش عالی و ساماندهی تحصیلات تکمیلی بر عهده بگیرم تا بتوانیم معاونت‌های آموزشی و پژوهشی معاونت‌های موضوعی را مدیریت و هدایت کنیم.

وی افزود: به این منظور شورای راهبردی معاونان آموزشی و پژوهشی ایجاد شد تا بتوانیم بروکراسی ها را کاهش دهیم، بر این اساس هر تصمیمی که در این شورا تصویب شود، به مثابه مصوبه هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی تلقی می‌شود.

دکتر رنجبر تاکید کرد: بنای کار ما در دانشگاه آزاد اسلامی تعامل با همه دستگاه به ویژه وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تاکید دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی برای جذب اعضای هیات علمی جوان در این دانشگاه، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با طرح‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌هایی که دارد می‌خواهد نظام آموزش عالی کشور را متحول کند و برای این کار به نیروهای جوان متخصص و متعهد نیاز دارد که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها باید سالانه هزار عضو هیات علمی جوان جذب این دانشگاه شوند و به تبع آن از اساتید بازنشسته دستگاه های دیگر نیز قدردانی خواهد شد. دکتر ولایتی نیز تاکید دارد که تا پیش از مهر ماه امسال، هزار عضو هیات علمی جوان جذب دانشگاه آزاد اسلامی شود.

جوانان موتور پیشران گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی هستند

دکتر رنجبر با بیان اینکه جوانان موتور پیشران گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی هستند، خاطرنشان کرد: روسای واحدهای دانشگاهی باید نسبت به موضوع جذب هیات علمی حساس باشند و شرایط را طوری فراهم کنند که نیروهای جوان متخصص و متدین دارای انگیزه، جذب دانشگاه آزاد اسلامی شوند تا این دانشگاه بتواند برنامه‌های خود در گام دوم انقلاب و گام دوم دانشگاه مصمم و با جدیت بردارد. از روسای واحدها انتظار داریم که در این خصوص دغدغه جدی داشته باشند و در جلسات جدب اعضای هیات علمی حضور یابند.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه برای تسریع بخشیدن به تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی، گفت: معتقدیم که یک هیات ممیزه برای رسیدگی به وضعیت اعضای هیات علمی 400 واحد دانشگاهی کافی نیست، با این حال جلسات این هیات هر دو هفته یک بار برگزار شده و در هر جلسه حداقل 90 پرونده مورد بررسی قرار می گیرد که بیشتر پرونده‌ها مربوط به ارتقای مربیان به مرتبه علمی استادیاری است. پرونده‌ها بلافاصله پس از بررسی و تائید در هیات به امضای دکتر طهرانچی می‌رسد و احکام جدید صادر می شود.

وی افزود: برای تسریع بخشیدن به این وضعیت و توجه بیشتر به ارتقای استادیاران و دانشیاران، قرار شده که هیات جذب مرکزی را به دو هیات افزایش دهیم و هیات ممیزه گروه علوم انسانی و هنر را از علوم پایه و مهندسی جدا کنیم تا شاخص‌های ارزیابی نیز تخصصی شده و پرونده با سرعت و دقت بیشتری بررسی شود.

دکتر رنجبر درباره اهمیت رشته‌های علوم پایه تصریح کرد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که رشته‌های گروه علوم پایه باید تقوبیت شود، چرا که از رشته‌های پشتوانه علم است، با توجه به اهمیت این موضوع دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه مشوق‌ها و ایجاد جذابیت می‌خواهد رشته‌های علوم پایه را تقویت کند.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر توجه این دانشگاه به بخش دانش آموزی و مدارس سما اشاره کرد و افزود: اکنون جمعیت دانش آموزش کشور در حال افزایش است که این موضوع اقتضا می‌کند، دانشگاه برنامه ویژه‌ای برای مدارس خود داشته باشد و روی این بخش سرمایه‌گذاری کند، یکی از اقدامات، بکارگیری اعضای هیات علمی گروه‌هایی است که با کاهش دانشجو مواجه شده‌اند و برای این کار مشوق‌هایی درنظر خواهیم گرفت که اساتید علاقه مند بتوانند در مدارس سما به وظایف علمی و آموزشی خود بپردازند و نسل دانشجویان آینده را تربیت کنند.

وضعیت معیشتی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی باید بهبود یابد

عضو هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وضعیت معیشتی اعضای هیات علمی این دانشگاه، اظهار داشت: ما به دنبال بهبود وضعیت معیشتی اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، اما موضوعی که در مقایسه حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد با دانشگاه های دولتی مورد توجه قرار نمی گیرد، این است که ساعات موظفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی 40 ساعت در هفته است در حالی این ساعت در دانشگاه آزاد 32 است، اما با این حال معتقدیم که باید وضعیت معیشتی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بهبود یابد.

دکتر رنجبر به تشکیل شورای گسترش به ریاست دکتر طهرانچی اشاره کرد و گفت: با تشکیل این شورای تمامی رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ظرفیت‌ها و نیاز هر منطقه مورد بررسی و تصویب قرار می گیرد و با این روند بسیاری از مشکلات واحدها حل خواهد شد.

وی درباره اهمیت موضوعات فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: نباید تنها معاونت فرهنگی و دانشجویی را مسئول و متولی امور فرهنگی بدانیم، بلکه همه معاونت‌ها در طرح‌ها، برنامه‌ها و فعالیت خود باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به افق 1404 این دانشگاه برای تبدیل شدن به انتخاب اول، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال این است که تا سال 1404 به انتخاب اول داوطلبان ورود به دانشگاه تبدیل شود و این موضوع یک خط مشی جدی است که برای تحقق آن برنامه‌های راهبردی تدوین شده است و مدیران دانشگاه آزاد اعتقاد دارند که این چشم انداز محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

با حضور مسئولان دانشگاهی و شهری

جلسه تودیع و معارفه مسئولان قدیم و جدید مرکز تحقیقات دکتر کیوان شهر چمخاله دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار گردید.

جلسه تودیع حبیب وهاب زاده رییس قدیم و تودیع علی صادق پور سرپرست جدید مرکز تحقیقات علوم و فنون شیلاتی دکتر کیوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان مستقر در چمخاله با حضور مسئولان دانشگاهی، شهری، شهردار چمخاله، فرماندار و نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی و اعضای گروه شیلات واحد لاهیجان برگزار گردید.

سیروس بیدریغ رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان ضمن تشکر از زحمات رییس سابق مرکز ادامه داد: اخذ مجوز پروانه بهره برداری و تولید گوشت ماهیان خاویاری از فعالیت‌های بارز مرکز در دوران مدیریت قبلی بود و از مدیریت جدید، ارتقای سطح کیفی و ارایه برنامه های متعدد و متنوع در حوزه های متنوع علوم شیلاتی ، دریایی و زیست محیطی که از درخواست با اولویت دانشگاه است را انتظار داریم.

بیدریغ شهر چمخاله را شهری توریستی ذکر نمود و تقاضای درآمدزایی مرکز از طریق توسعه صنعت توریسم را خواستار شد.

علی صادق پور مدیر جدید مرکز نیز ضمن تشکر از وهاب زاده، فعال نمودن موزه ماهی شناسی آبزیان جهت بازدید عمومی گردشگران و شهروندان با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان و شهرداری چمخاله ، راه اندازی ایستگاه هواشناسی در محوطه مرکز با همکاری سازمان هواشناسی را از برنامه های خود نام برد که می تواند منجر به توسعه شهر چمخاله و ایجاد درآمدزایی غیر شهریه ای برای واحد لاهیجان شود

بازدید از مرکز و تبادل نظر اعضا پایان بخش جلسه بود.

استاد فقید دکتر امین کیوان طرح نخستین پایگاه تحقیقاتی علوم شیلاتی را در سال ۱۳۷۵ ارائه کرد و منابع طبیعی زمینی را به مساحت حدود ۲ هکتار در منطقه چمخاله در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان قرار داد. در این مرکز، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی برای گرایش‌های اصلی شیلات شامل بهداشت و بیماری‌های آبزیان، بیوتکنولوژی آبزیان، آب شناسی و آلودگی‌های آب، تغذیه و فرآورده‌های شیلاتی، فیزیولوژی آبزیان و تکثیر و پرورش آبزیان پیش‌بینی و راه‌اندازی شد.

image_2019_6_22-22_7_37_709_jL6.jpgimage_2019_6_22-22_7_36_113_UOp.jpgimage_2019_6_22-22_7_35_626_mp8.jpgimage_2019_6_22-22_7_34_69_vgE.jpgimage_2019_6_22-22_8_51_219_myL.jpgimage_2019_6_22-22_7_31_84_PDw.jpgimage_2019_6_22-22_7_24_338_LCO.jpgimage_2019_6_22-22_6_42_781_vZg.jpg

انتهای پیام/

image_2019_6_19-8_39_11_145_Vp2.jpg

#روز_بسیج_اساتید
#بن_بست_نداریم
#گردهمایی

☯️سازمان بسیج اساتید استان گیلان برگزار می کند؛

📍گردهمایی #سراسری #اساتید دانشگاه های استان گیلان

📍سخنران؛ دکتر علی اصغر زارعی
(رئیس اسبق سازمان بسیج اساتید کشور و جانشین سازمان پدافند غیر عامل کشور)

☯️زمان؛ چهارشنبه مورخ ۹۸/۳/۲۹ ساعت ۹:۳۰ صبح
☯️مکان؛ تالار حکمت #دانشگاه_گیلان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: در حوزه کشاورزی به یک انقلاب، تحول و صیرورت درونی صددرصدی در رفتار، آموزش، پژوهش و فناوری نیاز داریم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه طرح بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی و با حضور اعضای کمیته‌های تخصصی برگزار شد.

وی در این جلسه با تأکید بر لزوم تحول در نظام آموزشی و پژوهشی کشاورزی، گفت: در یک نظام مدیریتی، سخت‌ترین نقطه را باید برای تحول انتخاب کرد چرا که اگر این تحول صورت گیرد، به تبع آن مراحل آسان‌‎تر نیز متحول خواهد شد. درواقع باید نقطه آسیب‌پذیر مجموعه را برای تحول انتخاب کرد. از این رو ما رشته کشاورزی را در نظام آموزشی به عنوان نقطه تحول در نظر گرفته‌ایم.

دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تبدیل تهدیدهای حوزه کشاورزی به فرصت است

دکتر طهرانچی با بیان اینکه کشاورزی مملو از فرصت‌ها و تهدیدهاست، اظهار داشت: این موضوع که جامعه نسبت به رشته‌های کشاورزی اقبال نشان نمی‌دهد، یک تهدید به حساب می‌آید و در مقابل، بازار غذا و محصولات کشاورزی در کشور، فرصت بزرگ این حوزه است. از آنجا که کار یک مدیر تبدیل تهدید به فرصت است، دانشگاه آزاد اسلامی به این حوزه وارد شده تا تهدیدهای حوزه کشاورزی را به فرصت تبدیل کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن آسیب‌شناسی دلیل عدم اقبال به رشته‌های کشاورزی در کشور، گفت: یکی از این دلایل، نداشتن انطباق فعالیت‌های اساتید این حوزه با فعالیت‌های فرصت‌آفرین است و موضوع دیگر این است که نظام آموزشی و پژوهشی ما فرصت‌آفرین نیست. همچنین استارت‌آپ‌های زیادی در این حوزه فعالیت نمی‌کنند که نشان می‌دهد فناوری در حوزه کشاورزی در بستر تهدید عمل می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه کشاورزی به یک انقلاب، تحول و صیرورت درونی صددرصدی در رفتار، آموزش، پژوهش و فناوری نیاز داریم، تصریح کرد: اگر این رویه اصلاح نشود و این انقلاب صورت نگیرد، کاری از پیش نخواهد رفت. باید قبول کنیم که در این حوزه تغییر واکنشی پاسخگو نیست و ما به یک خلق آفرینش جدید و برنامه‌ریزی فعال نیاز داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مشکل آینده حوزه کشاورزی در کشور، نبود فناوران مسلط به دانش کشاورزی است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با بررسی این موضوع در پی حل آن است و برای آن برنامه دارد. البته تصمیماتی که امروز در دانشگاه گرفته می‌شود و اتفاقاتی که به تبع آن صورت می‌گیرد، بیست سال بعد در جامعه بروز و ظهور می‌یابد و ما باید با دقت عمل در این زمینه کار کنیم.

دکتر طهرانچی با تأکید بر لزوم بازمهندسی کشاورزی، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا یک طرح ویژه دارد که با آموزش، پژوهش و فناوری کار می‌کند و برای عبور از بحران، یک کمیته تخصصی تشکیل داده است.

باید تحولی در نوع تربیت، آموزش و پژوهش دانشجویان رشته کشاورزی صورت گیرد

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه روش آموزش در علوم کشاورزی صحیح نیست، گفت: دانشجو امروز تاب کار در محیط گلخانه را ندارد و این موضوع نیازمند یک تحول در نوع تربیت، آموزش و پژوهش دانشجویان این رشته است. ضرورت دارد این تحول در مقطع زمانی فعلی صورت بگیرد چرا که ممکن است در آینده با مشکلات بیشتری مواجه شویم. من اعتقاد دارم اگر در این حوزه یک قدم برداریم، هفتاد قدم ما را به هدف خود نزدیک‌تر می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه اعضای کمیته‌های تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی انرژی، تخصص و وقت کافی برای ایجاد تغییر و تحول در حوزه کشاورزی اختصاص می‌دهند، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی پرچمدار تحول در حوزه کشاورزی خواهد شد.

دکتر طهرانچی با اشاره به سیستم آموزشی کشور، تصریح کرد: ما در نظام آموزشی دو مسیر طی کرده‌ایم؛ یک مسیر مهندسی که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی شده و دیگری مسیر پزشکی که مسئولیت آن با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است. وزارت بهداشت با یک نظام تربیتی درست، نیروی حرفه‌ای متناسب با شغل تربیت کرده و وزارت علوم در تربیت پژوهشگر فعال بوده است. بدون شک پژوهشگر برای کشور لازم است اما تربیت نیروی حرفه‌ای و کارآمد و متناسب با شغل، ضرورت بیشتری دارد. از این رو به دنبال این هستیم که آموزش کشاورزی را در چارچوب سیستم آموزشی پزشکی دنبال کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشجوی رشته کشاورزی باید پس از فراگیری علوم پایه، بتواند در مزرعه‌های آموزشی حضور یافته و به طور عملی کار را فراگیرد تا بتواند با توانمندی وارد بازار کار شود. این موضوع نیاز به یک تحول بنیادین جدی دارد.

دانشگاه آزاد اسلامی تمام امکانات خود را برای تحول کشاورزی در کشور به کار می‌گیرد

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تمام امکانات خود را برای تحول کشاورزی در کشور به کار خواهد گرفت، گفت: ایده اولیه این تحول از سوی دانشگاه ارائه شده و اکنون زمان تلاش بی‌وقفه و مستمر است. البته اتفاقات خوبی نیز افتاده اما هنوز تا هدف نهایی فاصله داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در آینده باید دانشجویان رشته کشاورزی افزایش یابد، گفت: حوزه کشاورزی و غذا دارای بازار خوبی است. 5 میلیون خانواده به طور مستقیم با این حوزه مرتبط هستند. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این تعداد باید افزایش یابد.

دکتر طهرانچی در پایان تأکید کرد: به صورت صریح و روشن سیاست دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کشاورزی این است که در درآمد حاصل از کشاورزی، استاد و دانشجو باید ذینفغ باشند و این باعث ایجاد انگیزه و حرکت خواهد شد.

انتهای پیام/

تمامی مصاحبه های آزمون دکتری تخصصی سال 98 دانشگاه آزاد اسلامی به صورت متمرکز در تهران برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به اطلاع تمام داوطلبانی که موفق به رسیدن به مرحله مصاحبه آزمون دکتری تخصصی سال 98 دانشگاه آزاد اسلامی شده‌اند، می­‌رساند که در سال جاری تمام مصاحبه های دوره دکتری تخصصی به صورت متمرکز در تهران برگزار می شود.

آن دسته از داوطلبانی که در یک یا چند رشته گرایش در واحدهای دانشگاهی در سطح کشور حد نصاب نمره شرکت در مصاحبه این دوره را کسب کرده اند، لازم است برای هر رشته گرایش تنها در یک مرحله مصاحبه که در تهران برگزار می شود، شرکت کنند.

بدیهی است نمره کسب شده توسط داوطلب در مصاحبه یک رشته گرایش به منظور ارزیابی وی در کلیه واحدهای دانشگاهی انتخابی آن رشته گرایش که حد نصاب نمره علمی را کسب کرده، لحاظ خواهد شد.

داوطلبان به منظور ثبت نام برای شرکت در مصاحبه موظفند با مراجعه به سامانه https://www.azmoon.org به ازای هر رشته/گرایش مجاز به منظور حضور در جلسه مصاحبه مبلغ 920هزار ریال پرداخت و ‌ثبت‌نام کنند.

داوطلبان باید پس از ثبت‌نام از بخش گزارش وضعیت، رسید ثبت‌نام و پرداخت وجه مصاحبه را دریافت و آن را تا زمان شرکت در جلسه مصاحبه نگهداری کنند.

ثبت‌نام به منظور شرکت در مصاحبه تا ساعت 24 روز چهارشنبه 29 خردادماه ادامه دارد و عدم ثبت‌نام در سامانه به منزله انصراف خواهد بود.

زمان و نحوه شرکت داوطلبان در مصاحبه متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

حضور دکتر منظری توکلی در نشست هم اندیشی معاونان و مدیران مدارس سما استان گیلان به میزبانی سما لاهیجان

نشست هم اندیشی معاونان و مدیران سما استان گیلان با حضور دکتر علیرضا منظری توکلی معاون آموزش های عمومی و مهارتی سما، دکتر چیرانی رئیس شورای سیاستگذاری سما استان گیلان، دکتر محمد نیک پسند دبیر شورای سیاستگذاری سما استان گیلان، دکتر سیروس بیدریغ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان، معاونان سما انزلی، لنگرود و همچنین مدیران مدارس سما لاهیجان، لنگرود و انزلی به میزبانی مرکز آموزش های عمومی و مهارتی سما لاهیجان و سیاهکل برگزار شد.

 



به گزارش روابط عمومی سما، در این نشست صمیمانه دکتر علیرضا منظری توکلی معاون آموزش های عمومی و مهارتی سما در سخنانی به تبیین مباحث راهبردی سما در حوزه مدارس و آموزشکده ها پرداخت.منظری توکلی در ابتدای سخنانش خاطرنشان کرد:«سیاست رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه این است که ما یک مجموعه هستیم و تفاوتی بین سما و سایر بخش های دانشگاه آزاد وجود ندارد.» وی خاطرنشان کرد:«باید به این باور و واقعیت  برسیم که ما  دانشگاه آزاد اسلامی و سما یک مجموعه واحد هستیم.»
وی در ادامه سخنانش با اشاره به برگزاری اولین جلسه شورای دانشگاه در اردیبهشت سال گذشته اظهار داشت:«در آن جلسه دکتر ولایتی در 5 دقیقه اول سخنانش پیرامون «اهمیت سما و آموزش های فنی و حرفه ای » صحبت نمود که روسای واحد ها به این نتیجه رسیدند که باید در مسیر سیاست های دانشگاه که تقویت حوزه «معاونت آموزش های عمومی و مهارتی» است حرکت کنند و بسیاری از همکاران ما این پیام را به خوبی دریافت و در همین راستا حرکت کرده اند.»



 




 وی سپس در باب اهمیت «آموزش های عمومی و مهارتی» از منظر دکتر ولایتی، به جلسه شورای سیاستگذاری فرهنگی هیات امنای دانشگاه آزاد که سه شنبه های هر هفته برگزار می شود نیز استناد نمود و افزود:«در مجموع  25 جلسه در این رابطه با حضور دکتر ولایتی برگزار شده است که در 23 جلسه آن تنها درخصوص سما بحث و تبادل نظر شد و دلیل این امر نیز نشان از اهمیت سما و گسترش آن از منظر دکتر ولایتی است؛ چرا که اعتقاد ایشان بر این است که اگر ما بخواهیم آینده دانشگاه را تامین کنیم باید از پیش دبستانی، مهد کودک و دبستان شروع کنیم. لذا ایشان بر تقویت این حوزه تاکید دارد و همه روسای دانشگاه باید پای کار بیایند تا بتوانیم آن گونه که شایسته است این سیاست ها را به بهترین نحو پیاده کنیم.»
منظری توکلی در ادامه سخنانش بار دیگر تاکید نمود:«سما و دانشگاه آزاد تفاوتی با یکدیگر ندارند و به همین دلیل نام سازمان سما را به «معاونت آموزش های عمومی و مهارتی» تغییر داده تا همه احساس کنند که ما یک واحد هستیم و در این زمینه تفاوتی بین دانشگاه و سما نیست. ما بر این باوریم که این مساله باعث ایجاد قرابت و وحدت بیشتر می شود.»


 



این عضو ارشد سما در ادامه سخنانش با اشاره به آمار دانش آموزانی گفت:« تعداد کل دانش آموزان کشور در سال 94 یازده میلیون و 400 هزار نفر بود که هم اکنون به سیزده میلیون و 200 هزار نفر افزایش یافته است، این بدان معناست که 2 میلیون دانش آموز ظرف 4 سال به آمار دانش آموزی کشور( جامعه هدف سما) اضافه شده است. این تعداد در سال 1404 به شانزده  میلیون و 600 هزار نفر خواهد رسید؛ یعنی ما در آینده با افزایش دانش آموزی مواجهیم. اما در بحث دانشجویی آمار ما در سال 95 یک میلیون و 400 هزار نفر بود که امروز به یک میلیون و 100 هزار نفر رسیده و این یعنی ما در حوزه دانشجویی با کاهش دانشجو در سطح کشور مواجه  هستیم. با توجه به آمار، هدف اصلی ما  توسعه مدارس خواهد بود.»
منظری توکلی سپس با تاکید بر ضرورت گسترش مدارس خاطر نشان کرد:« باید اولویت ها  را در زمینه راه اندازی مدارس رعایت  و ابتدا به تاسیس دبستان و پیش دبستانی اقدام کرد و بعد به فکر مقاطع بالاتر باشیم. زیرا اعتقاد داریم که اگر پیش دبستانی و دبستان راه اندازی کنیم برای 12 تا 13 سال دانش آموزان مان با ما خواهند بود و این سرمایه ارزشمندی در آینده برای خود دانشگاه خواهد شد.»
معاون آموزش های عمومی و مهارتی سازمان سما در بخش های پایانی سخنانش بار دیگر از دکتر ولایتی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد و همچنین از دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تقویت سما تقدیر و تشکر نمود و خاطرنشان کرد:«با توجه به این که سیاست های امروز دانشگاه انقباضی است و حق هیچ توسعه و ساخت و سازی ندارد ولی «معاونت آموزش های عمومی و مهارتی(سما)» مجوز دارد که در راستای توسعه فضاهای آموزشی خود گام بردارد، کما اینکه ما در بسیاری از استان ها مشغول ساخت مدرسه هستیم و این نیز نشانه دیگری بر توجه دانشگاه آزاد به سما است. در این راستا تمامی واحد های دانشگاه آزاد اسامی موظف شده اند که امکانات و فضاهای بلا استفاده شان را در راستای توسعه کمی و کیفی و بدون دریافت هیچ گونه ای هزینه ای در اختیار سما قرار دهند زیرا بر این باوریم که در آینده ای نزدیک فواید این کار به خود دانشگاه  نیز بازخواهد گشت.»


 



دکتر منظری توکلی در زمینه «وجود نیروی مازاد بر نیاز» با توجه به کاهش دانشجو خاطرنشان کرد:«به هیچ عنوان نیروهای دانشگاه اخراج نخواهند شد بلکه با ایجاد مدرسه و جذب افراد توانمند در مدارس به کارگیری خواهند شد.»
بخش پایانی صحبت های دکتر منظری توکلی بشارتی بود که به آموزشکده های سما داد و گفت:« بزودی جذب دانشجو در مقطع کارشناسی به آموزشکده های سما داده شود که این خبر بارقه ای از امید در کارکنان و اساتید سما ایجاد خواهد نمود.»لازم به ذکر است که در این جلسه ابتدا دکتر بیدریغ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان گزارش کاری از روند کارهای سما و دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان ارائه نمود.
در این جلسه همچنین دکتر چیرانی رئیس شورای سیاستگذاری سما استان گیلان و دکتر محمد نیک پسند دبیر شورای سیاستگذاری استان گیلان نیز به بیان دیدگاه های خود در مورد توسعه مدارس سما پرداختند.
دکتر چیرانی در صحبت هایش ضمن ارائه آماری در مورد فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی در گیلان که در 19 مرکز فعالیت می کند و 33 هزار دانشجو دارد که 3500 نفر در سما مشغول تحصیل بوده و همچنین به آمار 3750 نفری دانش آموزان سما استان اشاره کرد.
چیرانی در ادامه از ارتباط خوب با دستگاه های اجرایی استان نیز خبر داد و همچنین تجربه خوب کارکنان دانشگاه را فرصتی برای توسعه و پیشرفت دانشگاه و سما عنوان نمود.
وی در ادامه به «گسترش مدارس مطابق با سیاست های ابلاغ شده از دانشگاه»، «افزایش کیفیت برای جایگاه و برند سما»، «مدیریت هزینه ها»، «تاکید بر مسائل فرهنگی بویژه تاکید بر رابطه مدرسه و خانواده» به عنوان مواردی ذکر نمود که با جدیت در این استان پیگیری و اجرا می شود.
دکتر محمد نیک پسند دبیر شورای سیاستگذاری سما نیز در سخنانی ضمن تشکر از دکتر منظری توکلی، دکتر چیرانی و دکتر بیدریغ و مهندس مرادی به خاطر اختصاص وقت به سما تقدیر نمود و از سما لاهیجان نیز به خاطر میزبانی این نشست صمیمانه  و راهبردی تشکر کرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد:«در راستای اهداف سازمان سما و در جهت تقویت کیفیت مدرسه داری در سما سعی کردیم در سما استان گیلان برای هر مقطع تحصیلی حداقل یک مهارت به دانش آموزان بیاموزیم و این حداقل کاری است که انجام می شود.»



 



این عضو ارشد سما استان گیلان از زحمات دکتر چیرانی و دکتر بیدریغ و سایر روسای واحد های استان ها به خاطر همکاری ویژه با سما نیز تقدیر و تشکر نمود.
نیک پسند از تلاش سما استان برای به کارگیری از ظرفیت نیروهای سمایی در بخش های مدیریتی و مدارس سما خبر داد و خاطرنشان کرد:«در موارد معدودی که کمبود نیرو هست و یا به صلاح است که از نیروهای بیرونی استفاده کنیم از نیروهای آموزش و پرورش استفاده می کنیم در غیر این صورت سما توسط سمایی ها اداره می شود.»
وی در ادامه به اهمیت تبلیغات برای معرفی سما اشاره نمود و خاطرنشان کرد:«در رقابت با سایر مدارس خصوصی و غیر انتفاعی  که توسط اشخاص اداره می شود باید برای معرفی سما به تبلیغات اهمیت ویژه ای بدهیم، برای این کار باید از ظرفیت صدا و سیما و روزنامه ها بهره ببریم که مطمئنا می تواند برای برند شدن سما بسیار موثر باشد.»
لازم به ذکر است در ادامه این جلسه هر کدام از مدیران مدارس به ارائه گزارش مدرسه و بیان مشکلات و پیشنهادات شان پرداختند و برای حل مشکلات راهکارهای مناسبی از سوی دکتر منظری توکلی ارائه گردید.