En 1400/01/25

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان بیان کرد: به‌دنبال راه‌اندازی رشته‌های جدید ازجمله فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی، تکنولوژی پرتوپزشکی رادیولوژی، فناوری اطلاعات گرایش طراحی و توزیع نرم‌افزار، روانشناسی عمومی و شیمی کاربردی در مقطع کارشناسی‌ارشد و علوم شناختی در مقطع دکتری هستیم.

سال 1400 چه رشته‌هایی در دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان ایجاد می‌شود؟/ راه‌اندازی آموزشگاه‌های زبان در مدارس سما
گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان 7 آذر 1367 با هدف گسترش آموزش عالی به وسیله میرمظفر معصومی استاد ریاضی دانشگاه تهران و به همت آیت‌الله زین‌العابدین قربانی نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با سه رشته ریاضی کاربردی در کامپیوتر، میکروبیولوژی و مهندسی شیلات و محیط‌زیست با پذیرش 360 دانشجو (با عنوان دانشگاه آزاد اسلامی شرق گیلان) فعالیت خود را آغاز کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان اکنون با بیش از 9 هزار دانشجو نقش مهمی را در بخش آموزش عالی کشور ایفا می‌کند. در راستای تحقق سند چشم‌انداز و اصل 44 قانون اساسی، این دانشگاه دارایی 215 هزار مترمربع زمین تملیک شده و با فضای ساخته شده آموزشی، پژوهشی، رفاهی، ورزشی و ... به میزان 52 هزار و 217 مترمربع و ساختمان‌های در حال احداث به مساحت 9 هزار و 600 مترمربع به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های بسیار بزرگ مطرح است.

اکنون مجید عاشوری ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان را برعهده دارد؛ وی دارای مدرک دکتری تخصصی زراعت و عضو هیئت علمی تمام وقت این دانشگاه است که سوابقی مانند رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر و املش، عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، مسئول بسیج اساتید واحد رودسر و املش، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، رئیس شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی، مدیر آموزش، مدیر گروه زراعت و اصلاع نباتات، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی و معاون دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان را در کارنامه اجرایی خود دارد.

خبرنگار خبرگزاری آنا در ادامه سلسله گفت‌وگوها با رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برای بررسی و ارزیابی فعالیت‌های دانشگاه در سال 1399 و برنامه‌های پیش‌رو در سال 1400 گفت‌وگویی را با عاشوری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در این راستا ترتیب داده است که مشروح آن در پی می‌آید:

آنا: شاخص‌ترین فعالیت‌ها و دستاوردهای سال 99 دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان به‌ویژه در حوزه پژوهش و فناوری چیست؟

عاشوری: دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان بزرگ‌ترین مجتمع دانشگاهی در شرق گیلان است. کسب رتبه‌های نخست در نظام‌های رتبه‌بندی «سایمگو» و «وبومتریک» نشان‌دهنده اعتماد و باور جامعه به این دانشگاه است. اکنون بیش از 9 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان در حال تحصیل هستند، وجود بیش از 400 استاد، کارمند و داشتن 80 کارگاه و آزمایشگاه از ظرفیت‌های بالفعل این دانشگاه در خدمت‌رسانی به جامعه است.

با توجه به سیاست‌های سازمان مرکزی و تمهیدات در نظر گرفته شده، دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان به‌دنبال تبدیل به دانشگاه حل مسئله بوده و در حال رایزنی با نهادها و سازمان‌ها هستیم تا مشکلات آنها را احصا و پایان‌نامه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی را در راستای رفع آنها هدایت کنیم.

از استحصال خاویار در مرکز تحقیقات شیلات دکتر کیوان تا جذب 5 طرح برون‌دانشگاهی

انعقاد سه تفاهم‌نامه همکاری و تحقیقاتی بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خامنه‌ای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی، سازمان تحقیقات جهاد خودکفایی نیرویی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ازجمله فعالیت‌هایی است که در راستای همکاری با مراجع علمی و انتقال تجربه صورت پذیرفت.

استحصال و فرآوری خاویار در مرکز تحقیقات شیلات دکتر کیوان، جذب چهار مورد هسته فناور در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، چاپ بیش از 100 مقاله ISI(wos)، علمی و پژوهشی وزارتین در 9 ماهه نخست سال 1399، جذب پنج طرح برون‌دانشگاهی جدید و خاتمه سه طرح به ارزش حدود 4 میلیارد ریال و تمدید گواهینامه آزمایشگاه همکار استاندارد واحد لاهیجان ازجمله موفقیت‌های این دانشگاه در سال گذشته محسوب می‌شود.

آنا: سال 99 را با شرایط کرونایی و مبارزه با این ویروس طی کردیم؛ واحد متبوع شما در این راستا چه دستاورد یا محصولاتی علیه این بیماری داشت؟

عاشوری: با همکاری بسیج دانشجویی و انجمن‌های علمی، ماده ضدعفونی دست بر پایه‌ اتانول، گلیسیرین و آب اکسیژنه در بسته‌های 60 و 120 سی‌سی تهیه و به بیمارستان دکتر پیروز، رانندگان تلاشگر حمل و نقل شهری و مردم عادی اهدا شد و در شرایطی که جامعه با کمبود ماسک مواجه بود، دانشجویان بسیجی در منزل ماسک تولید کرده و پس از استریل آن توسط دستگاه اتوکلاو در شهرستان لاهیجان و تحت نظارت نهادهای مسئول توزیع شد.

با توجه به دستورالعمل جدید راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی توسط سازمان سما، معاونت سمای واحد لاهیجان در راستای راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی با عنوان مدرسه کشاورزی مکانیزه و مدرسه سلامت ایمنی بهداشت HSE اقدام خواهد کرد.

تولید بیش از 5 هزار لیتر ماده ضدعفونی کننده بر پایه آب اکسیژنه و گلیسیرین و ارسال به بیمارستان‌های لاهیجان از دیگر اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در زمینه تولید مواد ضد عفونی سطوح بود.

مشارکت تعداد قابل توجهی از دانشگاهیان و دانشجویان در ضدعفونی معابر، تهیه اقلام بهداشتی و معیشتی و پخش آن در میان محرومان، ارائه خدمات مذهبی و مشاوره‌ای به آسیب‌دیدگان ویروس کرونا و همکاری با نهادهای مربوطه بخشی از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در راستای رفع نیازهای جامعه در شرایط سخت کرونایی است.

کمپینی از داوطلبان و دانشجویان سال آخر رشته‌های مرتبط مانند پرستاری، علوم آزمایشگاهی و میکروبیولوژی نیز برای کمک و مشاوره با کادر درمان تشکیل شد.

آنا: با ورود به سال 1400 و تأکید مسئولان بر انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان انتخاب اول داوطلبان در سال 1404 چگونه و با چه سیاست‌ها و برنامه‌هایی باید به هدف نزدیک شویم؟

عاشوری: اکنون دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 40 درصد بار آموزش عالی کشور را برعهده دارد و مانع خروج بسیاری از سرمایه‌ها و نخبگان شده است، در این راستا تلاش کردیم با افزایش کیفیت نحوه تدریس و ایجاد تنوع در رشته‌ها، تجهیز آزمایشگاه‌ها و برگزاری کارگاه‌های تخصصی مانع خروج بسیاری از جوانان از منطقه برای ادامه تحصیل شویم که از بروز مشکلات مادی، فرهنگی و اجتماعی که ممکن بود بر اثر مهاجرت به‌دلیل تحصیل بروز کند، جلوگیری شد.

دانشگاه آزاد اسلامی دوره‌های استقرار، گسترش و افزایش کیفیت آموزشی را طی کرده و امروزه در مرحله رقابت با دانشگاه‌های برتر کشور بوده و به موفقیت‌های فراوانی نیز در این زمینه نایل شده است. اطمینان داریم که اگر امکانات و مزایای دانشگاه برای جامعه به‌خوبی تبیین شود و خانواده‌ها در جریان امکانات دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها قرار گیرند، دانشگاه آزاد اسلامی، انتخاب اولشان خواهد بود، روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در تولید محتوا و معرفی اخبار و فعالیت‌های آن عملکرد قابل قبول و بسزایی در این زمینه داشته است.

ایجاد رشته‌های متنوع‌تر در هنرستان پسرانه سمای واحد لاهیجان

راه‌اندازی مرکز مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته با تجهیزات به‌روز و با حضور دبیران مجرب مدارس شهرستان و استادان دانشگاه و استفاده از نرم‌افزارهایی که نخستین‌بار توسط واحد لاهیجان در سطح استان گیلان راه‌اندازی شد، از دیگر راهکارهای افزایش جذب دانشجو در سال‌های اخیر بوده است. برای جذب بیشتر و ایجاد رشته‌های متنوع نیز به‌دنبال ایجاد رشته‌های تحصیلی بین‌رشته‌ای و کاربردی با توجه به ظرفیت اعضای هیئت علمی هستیم.

آنا: در حوزه آموزشی چه برنامه‌ای برای ایجاد و افزایش رشته در واحد متبوع خود در سال 1400 دارید و آیا رشته‌های جدید در راه هستند؟

عاشوری: به‌دنبال راه‌اندازی رشته‌های فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی، تکنولوژی پرتوپزشکی رادیولوژی، فناوری اطلاعات گرایش مهندسی مخابرات امن، فناوری اطلاعات گرایش طراحی و توزیع نرم‌افزار، زیست‌شناسی باکتری‌زایی، هنر ارتباط تصویری، زمین‌شناسی پزشکی، معماری طراحی شهر، معماری منظر، معماری مرمت ابنیه، روانشناسی زیست، مهندسی پزشکی بیوتکنولوژی، روانشناسی عمومی و شیمی کاربردی در مقطع ارشد و علوم شناختی در مقطع دکتری هستیم.

آنا: در حوزه مدارس سما و مدارس مهارتی چه اتفاقات خوبی در سال 1400 رخ خواهد داد.؟

عاشوری: برای رفاه حال کارکنان، دبیران مدارس، مدرسان آموزشکده‌ها و دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان به‌دنبال راه‌اندازی مهد کودک هستیم و با توجه به استقبال چشمگیر از مقاطع پیش‌دبستانی و دبستان دخترانه سما در این شهرستان برای راه‌اندازی پیش‌دبستانی و دبستان پسرانه سما نیز اقدام خواهد شد که در صورت تحقق این موضوع دوره‌های تحصیلی از پیش‌دبستانی تا دانشگاه در سمای لاهیجان تکمیل می‌شود.

هنرستان پسرانه سمای واحد لاهیجان هم دو سال پس از فعالیت خود در رشته‌های مختلف به ایجاد رشته‌های متنوع بیشتری برای جذب دانش‌آموز اقدام خواهد کرد. با توجه به اینکه مدارس سمای لاهیجان دارای 800 دانش‌آموز بوده، معاونت سمای واحد لاهیجان با ظرفیت خوب دانش‌آموزی سما برای راه‌اندازی آموزشگاه‌های زبان خارجه پسرانه و دخترانه در مدارس سمای واحد لاهیجان اقدام خواهد کرد که در این صورت دوره‌های آموزشی زبان (ترمیک، آزاد، مکالمه، آیلتس و EPT ) برای نخستین‌بار توسط این معاونت در سطح شهرستان راه‌اندازی خواهد شد.

تشریح برنامه دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان در سال 1400

با توجه به دستورالعمل جدید راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی توسط سازمان سما، معاونت سمای واحد لاهیجان در راستای راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی با عنوان مدرسه کشاورزی مکانیزه و مدرسه سلامت ایمنی بهداشت HSE اقدام خواهد کرد.

آنا: سال 1400 را با چه اولویت و برنامه اصلی آغاز خواهید کرد؟

عاشوری: در حوزه آموزش و پژوهش دنبال افزایش کیفیت تدریس، ایجاد تنوع در رشته‌ها، تجهیز بیشتر آزمایشگاه‌ها و برگزاری کارگاه‌های تخصصی هستیم. راه‌اندازی سرای نوآوری زیست فناوری آبزیان و محیط زیست دریایی، مرکز تحقیقات دیم دیلمان با رویکرد کار روی محصولات دیم مناطق دیلمان و اشکورات (گیاهان دارویی، زعفران و غلات و ...) و تجهیز و جذب نیروهای کارآمد در آزمایشگاه ساها برای درآمدزایی از سایر اهداف و اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان است.

با توجه به نیاز دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به چاپ مقالات در مجلات داخلی، راه‌اندازی مجدد مجلات با عنوان فصلنامه الهیات و معارف اسلامی و فصلنامه زیست فناوری میکروارگانیسم‌های محیطی و مجله جدید علمی ـ پژوهشی با رویکرد کشاورزی و محیط زیست از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در سال جاری (سال 1400) است.

در دوره جدید مأموریت‌های جدید فرهنگی به دانشگاهیان ابلاغ شده و براساس بخشنامه‌های سازمان مرکزی، دانشگاهیان علاوه بر حوزه‌های پژوهشی و آموزشی باید نگاه ویژه‌ای به فعالیت‌های فرهنگی داشته باشند؛ بنابراین در کنار آموزش به دانشجو، ارزش‌های والای اسلامی و انقلابی باید به آنان انتقال داده و نسلی تربیت شود که قادر باشند به‌عنوان آینده‌سازان نظام اسلامی به کشور خدمت کنند.

تربیت نیروی انقلابی و آینده‌ساز کشور و حافظ ارزش‌های انقلاب اسلامی، پررنگ‌تر کردن فرهنگ ناب اسلامی، ملی و مقابله با تبلیغ ناکارآمدی نظام اسلامی، تقویت دانشگاه قرآن‌محور، احیای فرهنگ مسجدمحوری، گسترش و بسط فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانشگاهیان، تشریح بیانیه مهم گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری و آشنایی با اندیشه‌های امام راحل، ایجاد روحیه نشاط و سلامت بین دانشگاهیان، کمک به دانشجویان در مواجهه با مشکلات و ارتباط بیشتر دانشگاه با جامعه از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در حوزه فرهنگی و دانشجویی است.

در این راستا تقویت بخش تربیت بدنی، راه‌اندازی مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، توسعه کمّی و کیفی کانون‌های دانشجویی و نشریات، ارتباط بیشتر با خانواده‌های دانشجویان ازجمله اهداف و برنامه‌های این دانشگاه در سال 1400 خواهد بود.